Jak na věc


programování dalkového ovladače predator

Programování v jazyce D: Úvod a první kroky (1)

    Už jste vyzkoušeli několik programovacích jazyků, ale od každého jste utekli s tím, že jste objevili nějaký nový zajímavý? Pokud ano, pak jste na tom jako já, pokud ne, určitě se i na vašem oblíbeném jazyce najde něco, co vám tak úplně nevyhovuje. Nebojte, nehodlám vám tvrdit, že mám pro vás spásu v podobě programovacího jazyka Vala, který je naprosto dokonalý. To, s dovolením, jako obyčejný smrtelník přenechám lidem vesmírným.
    Dá se říct, že v dnešní době mobilní aplikace válcují svět. A to nejen klasické „prográmky“, ať již více či méně užitečné, ale také každá významnější akce má svou vlastní mobilní aplikaci, téměř všechna dnešní vydavatelství také nabízí svůj obsah touto formou a do mobilů proniká také televize. Dokonce i herní svět se výrazně proměnil s návratem k původním přenosným zařízením.
    V minulém díle jsme si pověděli něco o OS Android, vývojových nástrojích a o obecných principech, na jejichž základě je platforma postavena. V tomto díle si ukážeme konkrétní kusy kódu na jednoduché aplikaci.


Programování v jazyce D (4): Funkce a delegáty – pokračování, podmínky, cykly, pole, pointery

    Jedním z již dříve plánovaných (mono)témat tohoto seriálu je všechno kolem ošetřování chyb. Mezitím vyšel shodou příznivých okolností na Go blogu příspěvek člena vývojového týmu Go, Andrewa Gerranda: Error handling and Go. Určitě bych na toto téma nemohl napsat článek lepší a tak s Andrewovým vědomím, souhlasem a v (doufám) souladu s původní licencí textu (Creative Commons Attribution 3.0 License), dnes přinášíme českou verzi tohoto článku, která je jen zcela nepodstatně upraveným překladem z originálu.
    V listopadu uplynuly dva roky od oficiálního vydání tehdy nového programovacího jazyka Go. Místo ohlednutí se za těmito dvěma roky se dnes věnujme výhledům do blízké budoucnosti Go.
    Minule jsme si ukázali jednoduchou aplikaci složenou ze dvou aktivit. V tomto díle si příklad dále rozšíříme a ukážeme si nové konstrukty. Celkově probereme množství různých témat vztahujících se k aktivitám.
    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 5.1 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 5.2 (LKML). Přehled nových vlastností a vylepšení na stránce Linux Kernel Newbies. Kódové jméno Linuxu 5.2 je Bobtail Squid.
    Byla vydána nová verze 1.36 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Aktualizováno bylo také rozšíření pro Python.


Google Go – pokročilejší témata

    Projekt Debian s potěšením oznamuje, že po 25 měsících vývoje byla vydána nová stabilní verze 10, kódovým názvem Buster. Díky spojenému úsilí týmů Debian Security a Debian Long Term Support bude tato verze podporována 5 let. Debian 10 Buster obsahuje nejrůznější destopové aplikace a desktopová prostředí, mezi jinými například Cinnamon 3.8, GNOME 3.30, KDE Plasma 5.14, LXDE 0.99.2, LXQt 0.14, MATE 1.20 a Xfce 4.12. V tomto vydání používá
    GCC po dlouhou dobu bylo prakticky jedinou věcí, která by člověka napadla při spojení Linux a kompilátor jazyka C. V posledních letech se ale klidné vody začínají čeřit. Co je to LLVM a co s tím má společného Clang?
    Zahajujeme navazující seriál o programování v Go, tentokrát v příkladech. Ukázky se soustředí na malý (nebo jeden) okruh problémů a budou – i vzhledem k rozsahu článku/dílu seriálu – jen schematické.
    V dříve publikovaných článcích na AbcLinuxu bylo zmiňováno, že Go je OOP jazyk, ale přitom nemá/nezná třídy a sémantika dědičnost je v něm atypická, řekněme přinejmenším z pohledu člověka zvyklého na např. C++ či třeba Javu. Tyto jazyky pro mnohé představují, vcelku oprávněně, něco jako současný standard z hlediska implementace OOP technik. Dnes se pokusíme některé obvyklé případy OOP, zhruba v duchu právě zmíněných jazyků, napsat v Go a to způsobem, který je v něm přirozený.


Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení

    Ve čtvrtek, 11. července od 17:00 do 20:00, se uskuteční čtvrtý Avast C++ Meetup. Přednášet bude Bryce Adelstein Lelbach (NVIDIA, předseda studijní skupiny pro tooling v ISO C++ komisi) na téma „Modules are Coming“ a Eric Niebler (Facebook, autor knihovny range-v3, člen ISO C++ komise) na téma „A Unifying Abstraction for Async in C++“. Registrace zdarma na meetup.com.
    Asociace poskytovatelů internetových služeb Spojeného království (ISPA UK) představila nominanty na asociací každoročně udělované ceny "Internetový hrdina" (Internet Hero) a "Internetový padouch" (Internet Villain). Na cenu "Internetový padouch" byla nominována také organizace Mozilla. Důvodem je propagace a podpora DNS-over-HTTPS (DoH), tj. posílání DNS dotazů a získávání DNS odpovědí přes protokol HTTPS. Dle asociace se
    KIO je technologie, která v KDE zahrnuje téměř všechno kolem vstupně-výstupních operací a poskytuje abstrakci pro přístup ke vzdáleným úložištím. Samotnou komunikaci s úložišti pak zajišťují procesy zvané KIO Slaves.


Java Native Interface: vytváříme virtuální stroj

    V minulém dílu seriálu o vývoji aplikací v QML jsme si ukázali, jak nainstalovat vývojové prostředí, vytvořit projekt a přeložit jednoduchou ukázkovou aplikaci napsanou právě v jazyce QML, a to s využitím Qt Components. Hello World prostě k životu programátora tak nějak patří. V pokračování se dostaneme více do teoretické roviny – představíme si jazyk QML, Qt Quick, možnosti jeho využití a prvky pro tvorbu uživatelského rozhraní.
    Čas od času někdo navrhne přejmenování GIMPu. Naposledy včera, viz #3617, a opět to rozpoutalo bouřlivou diskusi (reddit, Hacker News). Oficiální název této svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky je "GNU Image Manipulation Program", obvykle se ale používá zkrácený název GIMP a slovo gimp řadu uživatelů uráží. Vývojáři GIMPu jeho přejmenování neplánují (FAQ).
    Na oficiálním blogu jazyka Go se objevil další zajímavý a užitečnými informacemi nabitý článek (Rob Pike: „The Laws of Reflection“), který je níže přeložen do češtiny. Informace o typech dostupné za běhu programu jsou v Go srovnatelné s tím, co poskytují některé jiné programovací jazyky, a podobně též umožňují typy nejenom prozkoumávat, ale, v rámci jistých omezení, také např. vytvářet jejich instance. Tohoto tématu jsme se v seriálu dosud nedotkli.


Linux: systémové volání splice()

    Doposud jsme se v rámci seriálu o vývoji mobilních aplikací v Qt Quick seznamovali s vývojovým prostředím (Qt SDK a Qt Creatorem) a předvedli jsme si, jak si přeložit svou první aplikaci v QML. O tomhle zajímavém deklarativním jazyce jsme si pak podrobněji pověděli v druhé části seriálu. Probrali jsme strukturu QML a aplikací, do krve se nám snad i dostala syntaxe jazyka a máme i představu, kam Qt Quick patří v rámci frameworku Qt. V následujících dílech budeme pokračovat v rozšiřování našich znalostí a v tomto se zaměříme na komponenty v QML.
    V minulém díle tohoto „měsíčníku“ (omlouvám se, ale dříve jsem další článek napsat nestihl) jsme si ukázali některé zajímavé vlastnosti programovacího jazyka Vala spolu s krátkými vzájemně nesouvisejícími ukázkami kódu. O tom, jaký ve skutečnosti programovací jazyk je, ale jistě nejlépe napoví, když jej člověk vidí „v akci“, tedy jako zdrojový kód programu, který k něčemu slouží.
    Byla vydána verze 1.36.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
    Operační systém Android se na trhu mobilních telefonů objevil teprve nedávno. Od té doby zaznamenal raketový růst a dnes je jedním z nejpoužívanějších operačních systémů pohánějících chytré telefony. Spolu s rozšířením systému roste také poptávka po zajímavých aplikacích. V krátkém seriálu si ukážeme základy programování aplikací pro Android.


QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (1)

    V předchozím dílu článku jsme načali prohlídku sémantických prvků, ze kterých může programátor v Go skládat svá díla. V dnešní části se opět letmo podíváme na některé další, dosud netknuté „kostky“ stavebnice a tím úvodní Go miniseriál uzavřeme. Případné budoucí další články na téma Go by se již měly nejspíše věnovat konkrétním tématům a jejich řešení v Go.
    April King z bezpečnostního týmu Mozilly představila novou verzi služby Mozilla SSL Configuration Generator pro generování SSL/TLS konfigurací serverových služeb. Zdrojové kódy služby jsou k dispozici na GitHubu.
    Byla vydána nová stabilní verze 18.06.4 linuxové distribuce primárně určené pro routery a vestavěné systémy OpenWrt (Wikipedie). Přehled změn v Changelogu. Jedná se o třetí opravné vydání OpenWrt 18.06 vydaného 31. července 2018. Verze 18.06.3 byla přeskočena.
    Po více než dvou letech od vydání verze 2.02 byla vydána nová stabilní verze 2.04 systémového zavaděče GNU GRUB (GRand Unified Bootloader, Wikipedie). Přehled novinek v souboru NEWS.
    Před rokem jsem se ve dvou článcích zaměřených na programovací jazyk Vala věnoval jeho základům a snažil jsem se nastínit, jaké výhody přináší. Původním záměrem bylo postupně ukazovat vlastnosti Valy na jednoduché ukázkové aplikaci bez reálného využití.


QML – moderní uživatelská rozhraní v Qt (3)

    V našem seriálu nám doposud scházela jedna důležitá věc. Naučili jsme se, jak může Java volat nativní kód. Teď je ale na čase jí to oplatit a zavolat nazpět. Dále se podíváme na přistupování ke členským proměnným a na práci s poli.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00