Jak na věc


ojetá auta soukromá inzerce bazoš

NANKANG cw20 215/65 R16 109T, letní pneu, VAN, sleva DOT

    První generace novodobé Škody Octavia se dodnes za své prodeje nemusí stydět. Na trhu ojetin stále funguje mezi levnými vozy jako magnet, za což vděčí jak osvědčené technice, tak obřímu zavazadelníku.
    Na jeho konci najdete cenové propadáky, ale to může mít i svůj pozitivní aspekt - koupíte je levně a třeba vám na další ztrátě hodnoty až tak nesejde. Samozřejmě, některé vozy si drží špatně cenu kvůli vysokým provozním nákladům daným např. nespolehlivostí, to nebude dobrý kauf, jiné ale třeba jen proto, že z různých důvodů nejsou zrovna „trendy”. A relativně levně koupit kvalitní „netrendy” auto také nebude znít racionálně uvažujícímu člověku špatně...


Test ojetiny: Renault Clio III – benzin radši než diesel

    Škoda (4768)Abarth (2)Aixam (2)Alfa Romeo (80)Aston Martin (4)Audi (693)Bentley (26)BMW (931)Buick (1)Cadillac (7)Chevrolet (191)Chrysler (68)Citroën (656)Dacia (299)Daewoo (12)Daihatsu (8)Dodge (59)DS Automobiles (3)Ferrari (34)Fiat (364)Ford (1495)Honda (148)Hummer (7)Hyundai (881)Infiniti (11)Isuzu (2)Jaguar (36)Jeep (101)Kia (556)Lada (2)Lamborghini (22)Lancia (24)Land Rover (125)Lexus (21)Lincoln (4)Maserati (10)Mazda (223)MCC (1)Mercedes-Benz (569)MG (3)Mini (75)Mitsubishi (200)Nissan (256)Opel (922)Peugeot (1104)Pontiac (3)Porsche (106)Renault (845)Rolls Royce (5)Saab (20)Seat (368)Smart (40)SsangYong (23)Subaru (87)Suzuki (228)Toyota (384)Volkswagen (2359)Volvo (490)
    Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na kapotu znak této americké automobilky. Dnes jde o jedno z vůbec nejlevnějších MPV, které navíc potěší variabilitou interiéru.
    Zmiňovali jsme to mnohokrát a musíme to neustále opakovat - na provozu automobilu je obvykle nejdražší to, co na první pohled není vidět. Když s autem pravidelně jezdíte, pociťujete hlavně, kolik vás stojí palivo, opravy nebo pneumatiky, po celou tu dobu ale všechny tyto provozní náklady převyšuje jeden docela jiný - ztráta hodnoty. Pravda, existují případy výjimečných aut, u kterých se z nějakého důvodu pokles cen už krátce po jejich zrodu zastaví nebo jejich hodnoty dokonce začnou růst, pak vás může i provoz Porsche stát méně než provoz škodovky. To jsou ale skutečně výjimky.


Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád

    Větší sourozenec oblíbeného Renaultu Clio druhé generace byl ve své době prodejní trhák. Dnes patří k nejlevnějším ojetinám na trhu, o něž se zájemci zrovna neperou. S benzinovým motorem ale nabídne nečekaný prostor i spolehlivost, což je kombinace stojící za zvážení.
    Tři roky a 60 tisíc km jsme nezmínili náhodou, přesně na toto stáří a kilometrový proběh se zaměřila firma Schwacke, specialista na oceňování aut a ceny ojetých vozů. Ta analyzovala data týkající se hodnoty aut zakoupených v roce 2015 právě se zmíněným stářím a kilometráží, sesumírovala je podle značek a dala dohromady přehled toho, jak vozy jednotlivých výrobců drží ceny coby ojetiny na německém trhu. A protože ceny českých a německých ojetin se vzhledem k čilému obchodnímu ruchu mezi oběma zeměmi liší jen málo, ukážeme výsledky i vám.


NANKANG cw20 215/70 R16 108T, letní pneu, VAN, sleva DOT

    S obvyklým nájezdem auto třeba za 600 tisíc koupíte, za 300 tisíc po třech letech prodáte a za celou tu dobu se nepotkáte s jediným nákladem, který by se mohl rovnat 300 tisícům Kč zmařeným ve ztrátě hodnoty vozu. Však i kdybyste jezdili docela dost a docela rychle, např. ujeli 60 tisíc km s průměrnou spotřebou 10 litrů benzinu na 100 km, projedete na 6 000 litrů benzinu, bude vás to stát na palivu „jen” něco přes 180 tisíc Kč. Pravda, někteří najedou i více a může to vypadat jinak, většina lidí ale bude jezdit ještě méně a za méně, přičemž pokles hodnoty to výrazně neovlivní. Pak bude jeho význam ještě výrazně větší.
    Cenově dostupný Renaultu Clio třetí generace, představuje s atmosférickým benzinovým motorem opravdu zajímavou volbu. Avšak s turbodieselem jde o poměrně rizikové provedení.
    BMW řady 5 je auto vyšší střední třídy a patří k oblíbeným manažerským vozům. V pořadu Autocentral se můžete podívat na test šesté generace s označením F10.
    To jsou všechno značky s indexem nad 90, do 80 se vejde většina ostatních včetně třeba české Škody (u nás na tom zřejmě bude ještě o trochu lépe), v jejímž případě v menší míře platí to, co u Dacie - škodovky dnes vyloženě levné nejsou, pořád ale představují dobrou hodnotu za peníze a ta zjevně hned tak nezmizí. Výsledky ukazují i horší pozice VW, Mercedesu nebo Audi, třech z německých model, o Opelu ani nemluvě. Ten je skoro na dně doprovázen očekávaným Smartem a možná překvapivě Jaguarem - vozy této značky špatně držely cenu vždy a ani rozmach značky skoro kopírující posun Land Roveru to nezměnil. Možná až větší rozšíření SUV Jaguaru bude znamenat obrat.


NANKANG sp5 255/55 R18 109V, osobní a SUV, sleva DOT

    Corsa třetí generace nevyniká designem, ale potěší velmi příjemným ovládáním a dobrým chováním za jízdy. Navíc zájemce o ojetinu zaujme i cenou, což je na trhu ojetin výhoda i dalších modelů s bleskem ve znaku.
    Model Kalos překvapí schopným podvozkem a potěší cenou. Materiály v interiéru ale nezapřou, že se jedná o laciný automobil pro nenáročné, což ostatně prozradí i slabší odhlučnění prostoru pro posádku. I proto se na trhu s ojetými vozy tolik neprosazuje.
    Projděte si kompletní výsledky sami, jsou zajímavé už pro velký rozptyl. Co si z nich vzít? Pokud chcete dobře koupit auto a do budoucna tratit co nejméně, volte značky z těch výše v pořadí. Rada: „Kupte si Porsche!” je asi trochu knížecí, nejen značky výjimečných - a výjimečně drahých - vozů na špičce žebříčku najdete. A jde tu vážně o velké peníze. Je-li kupříkladu mezi Toyotou a Opelem, které vyrábí spoustu srovnatelných aut, rozdíl 13 %, pak koupí Toyoty můžete během pár let ušetřit desítky tisíc korun, které vám pokryjí klidně všechny náklady na palivo. Pokud za tři roky najedete 30 tisíc km se spotřebou 5 litrů na 100, bavíme se rázem o nějakých 46 tisících korunách.


BRIDGESTONE b 391 165/60 R14 75T, letní pneu, osobní a SUV, sleva DOT

    Hatchback Alfa Romeo 147 zaujme na trhu s ojetými vozy jak cenou, tak jízdními vlastnostmi. Pověst vyšší poruchovosti dělá z tohoto modelu auto cenově dostupné i mladým, začínajícím motoristům a výborný podvozek spolu se živými motory zaujme sportovněji založené řidiče.
    Nástupce velepopulární „dvěstěšestky“ to neměl na trhu s novými zrovna lehké a snadnou pozici nemá ani nyní, na trhu ojetin. Mnoho motoristů jej přehlíží, přestože ve svém segmentu určitě má co nabídnout.
    Model Jazz od japonské Hondy můžeme bez ostychu označit za jeden z nejlepších malých vozů vůbec. Nadchne prostorností i jízdními vlastnostmi. Navíc jej zdobí spolehlivost.
    Přehled neukazuje, jak velkou část hodnoty si přesně udrží auto té které značky, to ani takto nejde - např. Porsche 911 bude co do zachování hodnoty držák, 718 méně a Cayenne vůbec. Proto jsou data uváděna relativně, tj. značka aut, která si jako ojetiny nejlépe drží cenu, je doprovázena hodnotou 100. Všechny ostatní mají pochopitelně nižší a rozdíl udává, o kolik hůře si cenu drží. Např. Škoda s výsledkem 84,2 je tak o 15,8 procenta horší.


IMPERIAL ecovan 2 195/80 R15 106R, letní pneu, VAN

    Volkswagen Golf páté generace je velice vyhledávaným ojetým vozem. Zájem o něj mají jak mladí motoristé, tak řidiči hledající rodinný automobil. Jeho usedlejší tvary ale nejsou cizí ani šoférům v důchodovém věku.
    První generaci „cé-čtyřky“ můžete mít jak s tragicky nepovedenou robotizovanou převodovkou, tak s vynikajícím šestistupňovým manuálem. Rozdíl v řízení vozu bude markantní!
    Třetí generace modelu Punto vyjela pod poznačením Grande Punto. Název k automobilu skutečně sedí, protože oproti předchůdcům výrazně povyrostl, což ocení i posádka.
    Ačkoli srovnatelná auta stejných tříd vypadají na první pohled podobně a mohou jako nová stát i velmi podobné peníze, jejich pozdější ceny jako ojetin ukazují, že některá vás mohou vyjít dlouhodobě mnohem levněji.


BEZPEČNOSTNÍ ŠROUBY (MATKY) - BLOK

    Kompletní přehled naleznete v tabulkách níže vypíchneme z něj ale několik zajímavostí. Že je první Porsche (kvalifikačním předpokladem bylo určité množství ojetých aut v prodeji, proto tu nenajdeme třeba Ferrari nebo McLareny, které by na tom byly zřejmě ještě lépe), nepřekvapí, pozoruhodná je ale druhá pozice Land Roveru. Ta ukazuje, jak velký zájem širokého spektra zákazníků se značce v posledních letech podařilo vyvolat. Zajímavá je i čtvrtá pozice Jeepu, který na tom býval podstatně hůře, ale hlad po SUV jej posunul až takto vysoko. A Dacia profituje hlavně z velmi nízkých transakčních cen nových aut - ty pak skoro nemají kam klesat, o zákazníci ojetin za ně platí relativně málo vzhledem k ostatním vozům na trhu, ale relativně hodně vzhledem k původním pořizovacím cenám.
    Elantra první generace potěší nabídkou místa pro posádky, ale i zavazadla a velice komfortním podvozkem. Ten na českých nekvalitních silnicích skutečně oceníte. Obecně jde ale o vůz určený pro nenáročné motoristy.
    První generace Renaultu Mégane se dnes řadí k opravdu laciným ojetinám. Na rozdíl od svého nástupce má poměrně dobré jméno a tak si zejména s praktickou karoserií kombi najde nového majitele snadno.
    První generace „cé-trojky“ se dnes řadí k těm levnějším ojetinám. Právě proto se často stává prvním vozem začínajících řidiček, jimž svou líbivou zakulacenou karoserií zkrátka padne do oka.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00