Jak na věc


nejvetsi narozené dite na slovensku

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

    Máme své zásady, ze kterých neslevíme – Baťa nedělá kvalitní boty, polyesterová kravata není kravata a košile s krátkým rukávem se do saka prostě nenosí. Nebudeme to nijak zaobalovat a tvářit se, že vlastně-by-to-možná-někdy-šlo-takže-je-to-v-pořádku.
    Nic z dosud zmíněného ale pořád nevysvětluje, proč MAZ-541 dostal karoserii podobnou sedanu. I pro to existoval dost dobrý důvod - s délkou 7 797 mm a šířkou 3 400 metru (výška činila 2 802 mm) bylo otáčení dost problematické, natáčecí byla pochopitelně jen jedna náprava. Aby se vůz nemusel vůbec otáčet, dostal dvě místa řidiče - dva volanty, dvoje pedály, dvě řadicí páky. Byla k sobě otočena zády, takže bylo potřeba, aby přes příď i záď vozu bylo vidět ven. Proto se díváme na karoserii jako u silničního sedanu.
    U čehokoli největšího ve světě aut člověk nálepku „Vyrobeno v SSSR” tak nějak očekává. Co může překvapit, je nápad použít pod kapotou obřího auta 39litrový diesel z tanku.


Největší obchodní dům světa chystají opět v Dubaji. Vypadá jako město a je plný umělé inteligence

    Otáčel jimi vskutku silný motor, dieselový dvanáctiválec, který měl úctyhodný objem 38,8 litru a kompresní poměr 14 až 15:1, podle různé specifikace. Standardem bylo 500 koní v pouhých 1 800 ot./min, ale existovaly také verze o výkonu 375, 400, 450 a 600 koní. Původně se tento motor používal ve vojenské technice, konkrétně v tancích BT-7M, T-34 a KV a také v pásovém traktoru Vorošilovec, kam se montovala nejslabší verze.
    Větší než obrovské množství prodejní plochy. Daleko více lidí a stresu, než dokáže průměrný návštěvník Palladia snést. A daleko vyšší nároky na peněženku. V Dubaji se nestaví obchodní centra, ale rovnou celé obchodní čtvrti. Vnitřní a venkovní obchody v novém obchodním centru The Dubai Square zaberou více než dvojnásobek pronajaté plochy obchodního centra The Dubai Mall, které je se 1200 obchody zatím ještě největším nákupním chrámem na světě.
    Přes takto unikátní konstrukci - nebo spíš právě kvůli ní - se MAZů-541 vyrobilo jen pár. Některé zdroje hovoří o třinácti kusech, jiné o pouhých třech, velká čísla to nejsou v žádném případě. Vozy ale sloužily od roku 1959, kdy bylo otevřeno moskevské Šeremeťjevo, až do 70. let. Tehdy přišla na scénu letadla, která byla na MAZ-541 příliš těžká, takže odešel do výslužby. Zda někde existuje byť jeden dochovaný kus, není známo, dohledat o něm byť jen jedinou zmínku z posledních let se nám bohužel nepodařilo.


FOTO: Největší obchodní centrum světa v Dubaji bude velkolepé

    Druhé patro bude útočištěm pro rodiny, které se zde mohou v budoucnu zabavit v ledovém království Ice Adventure, Cineplexu, vodním parku, sportovním areálu a supermarketu, který tento výčet zábavních prvků snad až kazí. Opět nás navnadí futuristická zábavní aréna s 3D mappingem, divadelním zvukem a osvětlením a dalšími špičkovými atributy, které využijí pořadatelé koncertů, divadelních představení, akrobatických čísel a výstav vysoké umělecké kvality. Chybět nebude ani umělecká čtvrť.
    Inspirací projektu, za nímž stojí stejní architekti jako v případě The Dubai Mall, byly přední světové metropole a jejich hlavní nákupní centra, mezi nimi londýnská Oxford Street, Beverly Hills v Los Angeles, pařížská Champs-Élysées, tokijská Ginza, Piazza della Republica ve Florencii nebo Plaza Mayor v Madridu. Na Pařížskou v Praze zapomněli, ale to vůbec nevadí.
    Pokud se vám z toho ještě nezatočila hlava, podívejte se na zajímavá čísla. Megalomanský projekt s více než 7,3 milionu m² obytných prostor, téměř 940 000 m² obchodních prostor, 300 000 m² komerčních prostor, více než 66 000 m² kulturních ploch, 700 000 m² parků a otevřených prostor a 24 hotelů s 5 800 místností předčí všechna obchodní centra světa.  To se jednomu udělá nevolno celkem snadno, ani se nemusí dívat na účtenku z posledních nákupů.


Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00