Jak na věc


lepek u kojenců

Čím si klíčky zaslouží místo v našem jídelníčku?

    Jak už bylo zmíněno, lepek najdeme v pšeničné mouce, a to i špaldové, grahamové, semolinové či krupici a v mouce žitné, ječné, ovesné. S tím souvisí i výskyt lepku v běžně dostupném pečivu, strouhance, těstovinách, kuskusu, kroupách, bulguru, vločkách a müsli.
    Ráda opět přináším pár informací na téma, které z našeho pohledu stále není dostatečně často a “nahlas” diskutováno. I přesto se zdá, že bezlepkové výrobky zažívají boom a jsou alternativou i pro lidi, kteří se lepku nevyhýbají. Také přibývá konzumentů, kteří bezlepkovou stravu na první pohled nepotřebují. Ovšem pravdou zůstává, že existuje velké procento lidí, kteří i když nejsou na lepek alergičtí, trpí jistými příznaky nesnášenlivosti na lepek či lepkové intolerance. Sami u svých klientů často tyto příznaky zaznamenáváme.
    Obecně vzato platí, že kromě pečiva konzumujeme gluten i v potravinách, o kterých často ani netušíme, že jej obsahují, a to v mnoha denních dávkách. Může to probíhat třeba takhle: ráno si dáme müsli s jogurtem, k obědu těstoviny s kečupem a k večeři toast se šunkou. Což trávicí trakt a zejména střeva zaměstná natolik, že jej v důsledku častého opakování takového jídelníčku může postihnout celá řada civilizačních chorob.


Po jedné buchtě jsem přibral patnáct kilo

    Jde o celoživotní dědičné autoimunitní onemocnění. Ve střevech nemocného vznikají obranné látky proti lepku, které se mění v zánět a poškozují sliznici tenkého střeva. Dochází k poruše trávení cukrů, bílkovin, tuků, minerálů a vitamínů. Projevuje se bolestmi břicha, nadýmáním, nechutenstvím, průjmy, úbytkem váhy, případně i psychickými problémy. Jedinou léčbou je přísná dieta s vynecháním lepku, kterou je nutné dodržovat celý život.
    K tomuto ohlédnutí za fenoménem lepek/gluten mne přivedl dotaz jedné ze čtenářek našich stránek na možnou alternativu k jablečnému octu vhodnou pro celiaky. I když se nakonec vyjasnilo, že dotaz byl vznesen z jiného důvodu, než kvůli lepku samotnému, rozhodl jsem se opětovně projít všemi dostupnými materiály, znovu zapátrat na PubMedu a v jiných lékařských databázích, ke kterým mám přístup, a vytvořit takový kompilát ve stylu “vše, co jste chtěli vědět o lepku, ale báli jste se zeptat”.
    Lepek neboli gluten je směs dvou bílkovin, gliadinu a gluteninu, přirozeně obsažená v semenech obilnin – pšenice, ovsa, žita a ječmene. U pekařů je lepek oblíbený, neboť čím vyšší podíl lepku oproti škrobu obsahuje mouka, tím pohlednější a křupavější je výsledné pečivo. Lepek dává těstu pružnost, lepivost (odtud jeho český název) a finální produkt se méně drolí. Například kvalitní pšeničná mouka obsahuje až 80% lepku.


V jakých potravinách je obsažen lepek?

    Tip: Stravovat se bezlepkově už sice není tak složité jako v minulosti, přesto to nemusí být pro každého úplně pohodlné. Zpočátku tedy bude jednodušší každodenní příjem glutenu pouze omezit.
    Uvedená ukázka potvrzuje to, o čem jsem psala. Na začátku opravdu není lehké vydržet. Důležitá je samozřejmě motivace i podpora nejbližšího okolí. Nefunguje přístup – přes týden to vydržím a o víkendu si dám pauzu. Pak tělo nebude reagovat žádaným způsobem. V podstatě není správný celý takový postoj. 
    Lepek se nevyhýbá ani v tuzemsku tolik oblíbenému pivu a některým dalším alkoholickým nápojům, jež jsou zahušťovány škrobem a najdeme jej i v lécích a potravinových doplňcích.
    Nálepka “bez lepku” nebo “gluten-free” nutně nezaručuje, že potravina, na které tuto informaci najdete bude skutečně bezlepková. Pravidla pro toto označování se liší a ČR od roku 2012 používá nařízení, které říká o označování potravin vzhledem k obsahu lepku toto: 
    Malé překvapení pak může způsobit lepek obsažený v uzeninách, instantních polotovarech, kečupech, majonézách, sójových omáčkách či v cukrovinkách, jogurtech a pudinkových dezertech, kde je používán jako zahušťovadlo.


Bye, bye lepku aneb Viva la (sex)revolution ;-)

    Tušíte, co toto číslo vyjadřuje? Je to počet nocí či dnů ročně, kolikrát si průměrný Čech užívá sex. Zapnuli jste svou interní kalkulačku a počítáte, jak jste na tom vy? Jste na průměru? Pak si v nejbližším papírnictví kupte podobné svíčky a s partnerem/partnerkou to večer oslavte dobrým sexem. Dovozci a výrobci těchto svíček asi výraznější poptávku po číslicích 1, 0 a 7 nezaznamenají. I když se jedná o statistické číslo, asi bych mu věřil.
    Tip: Chcete-li snížit příjem lepku, pročítejte pozorně složení vámi konzumovaných potravin a kromě lepku samotného si v jeho textu dávejte pozor i na obsah pšeničné mouky, škrobu či sirupu. V podstatě platí, že pokud na výrobku není vysloveně uvedeno, že je bezlepkový, může gluten obsahovat.
    Také se vám zdá, že každý druhý ve vašem okolí přestal jíst lepek, i když netrpí celiakií? Je skutečně na místě se této součásti naší tradiční kuchyně vyhýbat nebo jde pouze o další “módní vlnu” v rámci zdravého životního stylu? Prozradíme vám o lepku maximum, abyste si názor mohli vytvořit sami.
    Odborníci se shodují na tom, že lepek v podstatě zdravému organismu neškodí, ale zároveň mu ani nijak prokazatelně neprospívá. Dá se říci, že jej konzumujeme jen proto, že je to v našich zeměpisných šířkách zvyklost. Je ale dobré vzít na vědomí, že patří mezi náročněji stravitelné bílkoviny. Spíš než lepek samotný může být pro člověka nebezpečné jeho množství.


10 příznaků lepkové intolerance

    O pšenici, resp. o lepku se mluví čím dál více v nejen souvislosti s jejím vlivem na naši váhu, ale i na naše zdraví. I u nás, kdo nemáme diagnostikovanou alergii na lepek, se po jeho vyloučení velmi rychle ukáže pozitivní dopad na některé oblasti našeho života. Např. lépe se vám začne spát, pravidelněji vylučujete, nejste tolik unavení, apod. Nejde o příznaky, které běžíte hned řešit s lékařem, ale při jejich absenci se vám může hodně ulevit. 

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00