Jak na věc


lanovka k rozhledně dolní morava

celoroční provoz (duben a listopad provoz pouze o víkendech)denně od 8 do 18 hodin (v období 1. 5. - 30. 9. do 19 hodin)

    Včera uběhlo přesně 16 let od chvíle, kdy rakouská společnost Doppelmayr položila jeden z milníků své historie. 28. listopadu 2002 byla v bratislavském závodě Volkswagenu uvedena do provozu jedinečná lanová dráha, která převáží vozidla po areálu továrny. Systém známý z lyžařských středisek byl v prostředí automobilního průmyslu použit úplně poprvé a nikdo jiný na světě od té doby nenašel odvahu podobný nápad zrealizovat.
    Odborné označení celého řešení zní „nákladní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením přepravních plošin”. Pohon je umístěn v horní stanici (166,52 m n. m.) a sytém napínání kotví v té spodní (162,43 m n. m.). Šikmá délka je 455,46 metrů, vodorovná vzdálenost od začátku do konce dosahuje 451,99 metrů. Převýšení 4,1 metru pocítí vozy na průměrném sklonu tratě 0,91 procenta. Jedna jízda trvá 2,74 minuty a časový interval vozů za sebou odpovídá 53,73 sekundám. Lano délky 1 984 metrů podpírá 8 podpěr v maximální výšce 17 metrů.
    V celém katastru města Pec pod Sněžkou platí zákaz parkování mimo vyhrazená parkoviště. Provozovatel: O.K. Služby Praha, s.r.o., Tálínská č.p. 1594, Praha 9 – Kyje, PSČ 198 00, IČ 250 60 040 (z titulu Příkazní smlouvy s MEGA PLUS s.r.o., Janské Lázně 265, IČ 647 93 281)Odpovědná osoba: Zdeněk HorákTelefon: +420 777 040 188, +420 774 772 774, +420 736 751 909Provoz na parkovišti se řídí provozním řádem.


Portál vz24.cz Vám děkuje za přízeň a loučí se.

    VícePřímé spojení autobusem na trase Karpacz - Pec pod Sněžkou - Karpacz. Jezdíme v zimní a letní sezónu každý den, mimo sezónu o víkendu. Zpáteční jízdenka za 170 Kč, jednosměrná 120 Kč.
    Vícedenní parkování (0:00-24:00) - 70 Kč / 1 denPři předložení platné Karty hosta Pec pod Sněžkou na 2 a více dnů. Lze uplatnit pouze v době přítomnosti obsluhy parkoviště (8:00 – 21:00)
    Ročně se projede na polygon a zpět přes 200 000 automobilů během cca 5 300 motohodin, letos to bude celkově už 3 200 000 vozidel asi za 85 300 motohodin od spuštění. S disponibilitou 99,5 procenta patří mezi nejvytíženější lanovky na světě. Létající auta jsou vidět z velké dálky, praktická úspora zbytečného ježdění s novými vozy se stala také turistickou atrakcí. Vedení továrny dnes nelituje kdysi těžkého rozhodování. „Když se před lety rozhodovalo, jak se budou vyrobená auta z výrobních hal závodu převážet přes již existující železniční trať na testovací dráhu, byly ve hře dvě varianty - buď tunel, nebo lanovka. Nakonec zvítězila lanovka,“ vysvětlil pozadí mluvčí VW Slovakia Vladimír Machalík.


AUTOBUS Karpacz – Pec pod Sněžkou

    Modely Volkswagen Touareg a Polo se jako první svezly prostřednictvím technologie Funitel, která se vyznačuje dvojitě vedenou lanovou smyčkou. Ta vytváří nekonečné lano se čtyřmi větvemi - vždy dvě paralelně tažená lana ve směru nahoru a dvě směrem dolů. Tímto technickým řešením je poměrně dobře zabráněno nežádoucímu houpání vlivem větru. Výsledkem by měla být stabilita i při větru o rychlosti až 100 km/h.
    VW chtěl od Rakušanů zajištění bezproblémové funkčnosti a spolehlivosti. Norbert Beneder, který svého času tento systém VW prodal a pak se podílel na realizaci, je něj velmi hrdý. Speciální lanovka dělá reklamu staviteli, ale také ukazuje dříve netušené možnosti využití vzdušného dopravníku.
    Výstavba trvala necelého půl roku. Speciálně upravené podstavce převážejí automobily mezi montážní halou a testovacím okruhem, odkud po zkušební jízdě putují stejným způsobem zpět pod střechu. Během cesty náklad nad zemí překoná vnitřní komunikace, železniční koleje i skladové parkoviště. Nakládka a vykládka se odehrává na speciální plošině.


Jediná lanovka světa, která převáží auta, stojí kousek od ČR. Funguje již 16 let

    Menší vozy neputují všechny na zátěžový okruh, ale větší modely si ho střihnou bez výjimky. Teprve po návratu z dráhy vyrobená auta absolvují vodní zkoušku těsnosti, která zároveň poslouží jako myčka. Po všech procedurách teprve směřují do expedice. Zdaleka ne každý ze zákazníků ví, že se před tím ještě „proletěly”. Na Slovensku je tato lanovka známá poměrně dobře, nedávno jsme ale zjistili, že v České republice o ní mnoho lidí vůbec neví. A tak jsme vám ji o 16. výročím zrodu chtěli stručně přiblížit.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00