Jak na věc


kontrolky na palubní desce renault

Signalizační kontrolky, montáž 16 mm

    Tuto kontrolku dnes už mnoho výrobců nepoužívá, protože podsvícení přístrojovky je podle nich dostatečná indikace, že máte zapnutá světla. Může však nabývat různých forem a mohou dokonce být odděleny kontrolky pro světla obrysová a potkávací.
    Červená kontrolka ve tvaru autobaterie znamená vážný problém s dobíjením baterie, ve většině případů alternátor nefungující správně. Pokud alternátor nedobíjí vůbec, po čase se motor vozu zastaví a s ním i veškerá elektronika včetně posilovačů řízení a brzd. Pokud alternátor přebíjí, tedy dává výrazně více než 14,4 V, může toto přepětí zničit řídící jednotky vozidla i další elektrické systémy.
    Pokud jste zapomněli přihlašovací údaje, které používáte pro vstup, právě zde zadejte e-mailovou adresu, kterou jste vyplnili při registraci. Obratem Vám bude vygenerováno nové heslo, se kterým Vám bude umožněno se opět přihlásit k Vašemu účtu a provádět nové nákupy na našem internetovém obchodě.
    Tato kontrolka svítí, je-li v činnosti systém automatického tlumení dálkových světel. V dnešní době se tato funkce dostává čím dál více do zejména dražších vozů.


Kontrolky v autě: co která značí?

    Nemusí jít ale jen o podobnou „vzpouru stojů”, kterou můžete na cestách řešit. Někde jde opravdu o problém hodný vašeho zásahu, který umožní předejít nevratnému poškození auta či jiným potížím. Manuál není po ruce a nebo sám o sobě nic neřeší - třeba když je kontrolka s písmeny např. ABC popsána jako „Kontrolka systému ABC”. I tehdy je více než dobré vědět, co se vám auto snaží říci.
    Tato kontrolka bývá umístěna uprostřed přístrojového štítu a indikuje, že svítíte dálkovými světly. Velmi často to bývá jediná modrá kontrolka na přístrojovém štítu. A také někdy v noci řidiče nepříjemně oslňuje.
    Tyto kontrolky indikují zapnutá přední či zadní mlhová světla. I když je kontrolka zadních oranžová, nesignalizuje problém, ale „jen” to, že zadní mlhovky svítí. A mohou oslňovat řidiče za vámi, pokud jsou použity nevhodně - což se stává více než často, proto je také kontrolka oranžová, nesprávné použití může v tomto případě přivodit potíže jiným.
    Tato kontrolka nepatří k výbavě starších aut, ale značí příliš nízkou hladinu oleje. Je potřeba jej dolít. Slovo Sensor v kontrolce ukazuje na problém s čidlem hladiny oleje, který je potřeba opravit. V takové chvíli také ukazatel hladiny nebude fungovat a je třeba kontrolovat měrkou v motoru, existuje-li. Např. novější BMW už žádnou nemají...


Signalizační kontrolky, montáž 14 mm

    Pojďme se nyní podívat, co všemožné kontrolky znamenají a co dělat, když se vám palubní deska rozsvítí jako vánoční strom na náměstí - hodit se vám to může doma, v práci i na cestách. Dodejme, že na klasických přístrojových deskách kontrolky indikující jednotlivé problémy svítí, dokud nenastartujete. To neznamená závadu, naopak, jde jen o kontrolu toho, zda nepřestala fungovat samotná kontrolka. Pokud se ale rozsvítí za jízdy, platí vysvětlení níže.
    Pokud nemáte zataženou ruční brzdu, tyto kontrolky značí vážný problém s brzdami nebo nedostatek brzdové kapaliny. Je nutno co nejdříve zastavit. Může ale také indikovat pouze zataženou ruční brzdu, záleží na konkrétním vozidle.
    Modrá varianta této kontrolky se začala objevovat až ve chvíli, kdy zmizel z přístrojovek teploměr chladicí kapaliny; byl nahrazen právě touto kontrolkou. Pokud svítí, je motor, resp. chladicí kapalina příliš studená a je vhodné počkat, až se zahřeje, než po něm začnete skutečně něco chtít. Jinak hrozí jeho nadměrné opotřebení.


Nízká hladina kapaliny ostřikovačů

    Možná ještě podstatnější než samotné kontrolky jsou barvy, které nabývají třech odstínů s jednou výjimkou. Zelené kontrolky informují o správné funkci, oranžové o drobném problému a červené o problému vážném do té míry, že může být nebezpečné pokračovat v jízdě, a to ať už pro zdraví posádky nebo pro zdraví auta. I tady se však najdou výjimky, které vše komplikují. Snad kvůli státním a nadstátním regulacím, snad pro snahu zachránit jediný lidský život za jakkoliv vysokou cenu někoho napadlo postavit barvou na stejnou úroveň nezapnutý bezpečnostní pás a kritický pokles tlaku oleje v motoru.
    Ještě před nějakými dvaceti lety byly automobily docela jednoduché. I když ani tehdy nepostrádaly elektronické systémy, nebylo jich zdaleka tolik, jako je tomu dnes. A nejde jen o jejich počet, podstatným způsobem se také změnila jejich moc nad samotným vozem či vaším životem, chcete-li. Kontrolka kdysi bývala jen kontrolkou, informací. Ani tak ji jistě nebylo vhodné ignorovat, pokud jste to ale udělali (a že to někdy nemusí být problematický postup), auto jste mohli používat dál. V současné době vám některá auta nedovolí se rozjet či nastartovat, popř. omezí výkon motoru či jinak vám znepříjemní jízdu, pokud nesplníte podmínku, kterou považují za nezbytné splnit. A přitom vám to dávají najevo prostřednictvím symbolů, kterým není vždy snadné porozumět.


Tenzometry a tenzometrické zesilovače

    Tato kontrolka, která by mohla klidně být oranžová, značí, že řidič či spolujezdec nemají zapnutý bezpečnostní pás. Ve většině případů vůz začne také pískat, pokud se za takovéhoto stavu rozjedete. Obrázek vpravo ukazuje na nezapnutý bezpečnostní pás na zadních sedadlech; i tato kontrolka nabývá různých podob.
    Tato kontrolka se na většině aut vyskytuje jen červená a znamená, že motoru hrozí přehřátí a z něj pramenící poškození. Je potřeba co nejrychleji zastavit a nechat motor vychladnout, může také pomoci nastavení topení i větráku na nejvyšší možnou teplotu, to také odvede z motoru nějakou část tepla - výparník topení je nakonec také chladič; zastavit je však nutné.
    Kontrolka ve tvaru olejničky značí, že tlak oleje v motoru je příliš nízký. Důvodů může být řada - je na každý pád nutné motor i za jízdy okamžitě přestat zatěžovat (např. vyhodit na neutrál), zastavit, motor vypnout a zkontrolovat, zda olej někde viditelně neuniká, jestli ho je v motoru dost a případně dolít. Pokud si nejste jisti, že jste odhalili pravou příčinu (může jí být také třeba nefunkční olejové čerpadlo, ale třeba také jen vadný senzor tlaku oleje), nepokračujte v jízdě. Další používání auta může znamenat zadření motoru.


Signalizační kontrolky, montáž 10 mm

    Zkušení mohou namítnout, že to přece vědí, jenže kontrolek je na dnešních přístrojových štítech taková hromada, že vyznat se v nich máme leckdy problém i my, motorističtí novináři. Znát je všechny bude jen pár expertů, ostatní mezi stovkami existujících kontrolek prostě budou čas od času tápat a bez jejich znalosti jim neporozumí - zase tak graficky výmluvné nejsou. Spásou přitom nebývají ani moderní vozy s velkými displeji na přístrojové desce - také na těch se často rozsvítí jen symbol, akorát větší a lépe graficky propracovaný.
    Tato kontrolka signalizuje, že nejsou správně dovřeny dveře nebo zavazadelník (obrázek vpravo). Je potřeba dveře dovřít. Může být rozšířena o indikaci, které dveře jsou otevřeny, nebo může nabývat formy nápisu „Door” či „Door Ajar”. Vůz může také po rozjezdu začít pískat; v tomto případě už je to více oprávněné, než s nezapnutými pásy.
    Kontrolka ukazuje na omezenou či žádnou funkci automatického seřizování světlometů. Je standardem u xenonových výbojek, ale objevuje se i u některých halogenových světlometů. A také tato kontrolka vůbec na přístrojovce nemusí být, i když takovým systémem je vaše vozidlo vybaveno.
    Tyto kontrolky či jejich variace indikují problém s osvětlením, nejčastěji prasklou žárovku. Některé vozy umí říci i to, jakou přesně. Je vhodné vůz zkontrolovat a žárovku vyměnit, někde v autě by se měla válet krabička s náhradními žárovkami, je součástí povinné výbavy.


Signalizační kontrolky, montáž 30 mm

    Pravda, když si nezapnete pás, můžete při nehodě zemřít, ale taky nemusíte havarovat a nic se nestane. Naopak když svítí červená kontrolka mazání a vy budete přesto pokračovat v jízdě - někdy na to stačí i pár metrů - motor zemře zcela jistě a bude na programu dne jeho drahá generální oprava popř. úplná výměna. A ten, který připoutaný jezdit nechce, protáhne pás za opěradlem a kontrolku se zvukovým varováním tak umlčí.
    Je-li vůz vybaven systémem přisvěcujícím zatáčky a svítí-li tato kontrolka, systém nefunguje a je potřeba jej opravit. Není nutno se příliš znepokojovat, i když tato kontrolka svítí, normální světlomety budou svítit normálně.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00