Jak na věc


banan textilni vlakno

Desetitisíce receptů do vašeho mobilu a tabletu

    V těch zemích, kde je ekonomika z velké části na pěstování banánů závislá se z banánovníků využívá téměř všechno. Listy se použijí na zastřešení příbytků, vyrábějí se z nich barviva, deštníky nebo kosmetika, z vláken látky.
    K nám se banány dovážejí převážně z tzv. dolarových zemí tropické Ameriky - Ekvádoru, Kostariky, Kolumbie a Guatemaly, ale i z Filipín a Panamy a jsou po jablkách druhým nejvíce konzumovaným ovocem.
    Velké ovocné banány jsou nejvýznamnější skupinou na trhu. Plná zralost se u nich projevuje, když se na slupce objeví malé hnědé skvrny. Pěstují se téměř na celém světě.
    U nás jsou banány spíše pochoutkou a zpestřením jídelníčku, v mnoha rozvojových zemích ale tvoří velmi důležitou základní složku potravy. Mimo ovocných banánů se pěstují i banány zeleninové, které mají vyšší obsah škrobu, jsou zelené a bez tepelné úpravy se jíst nedají. Jejich využití je velmi podobné bramborám - vaří se, smaží a pečou. Vyrábí se z nich i banánová mouka, pivo nebo kečup.
    Červené ovocné banány mají mírně načervenalou dužinu a barva slupky je tmavá červeno fialová. Tyto banány jsou velmi sladké a aromatické, pěstují se v jihovýchodní Asii, východní Africe a Karibiku.


Silvestrovské pohoštění trochu jinak - připravte si crostini!

    Příznivé účinky banánu se promítly i do kosmetické sféry, kdy se používá nejen banánové aroma, ale také výtažky z banánů. Můžete vyzkoušet například banánovou pleťovou masku.
    Velice oblíbené jsou také sušené banány, které se prodávají obvykle jako „banánové chipsy“. Zde ale pozor, protože jejich kalorická hodnota roste až pětinásobně oproti banánům čerstvým. A často bývají ještě obaleny v medu, takže zde už nejde ani tak o zdravý pamlsek jako jen o pamlsek…ale moc dobrý.
    Druhů banánů existuje velké množství, ale u nás je dostupná a nejznámější prakticky jen odrůda Cavendish. Je typická žlutou barvou zralých plodů, plod je bez pecek, má jemnou chuť a vůni. Občas se na trhu můžeme setkat i s „baby banány“, které jsou ještě sladší. Většinou chuťově výraznější a voňavější jsou právě jiné tropické odrůdy.
    Z Asie pochází 40 % celosvětové produkce, 25 % se vypěstuje v jižní Americe, 15 % v Americe střední a severní a zbytek v Africe. Nejvíce banánů vypěstují v Indii a Brazílii, ale tyto státy je exportují minimálně. Největšími vývozci jsou Ekvádor, Kostarika, Kolumbie a Panama, největšími odběrateli USA a Německo.


Z kuchařské školy by vás mohlo zajímat:

    Banány nikdy neskladujeme v chladničce nebo mrazáku, protože jsou velmi citlivé na nízké teploty a pak brzy zčernají a ztratí zcela svoji chuť, vůni a všechny důležité vlastnosti.
    Banány jsou zdravé. Mají vynikající účinky na krevní tlak a činnost srdce, nervovou soustavu, trávící ústrojí a správnou funkci svalů. Pozitivně ovlivňují metabolismus, působí proti únavě a stresu.
    Jedlá část banánu je pevná a jemná. V porovnání s jinými druhy ovoce banány obsahují jen málo ovocné kyseliny a právě to jim dává jejich typickou jemnou sladkou chuť a vůni.


mohou pouze přihlášení uživatelé.

    Vůně, chuť a konzistence plodů je významně ovlivněna teplotou, při které dozrávají. Při nízkých teplotách šednou a kazí se. Banány, které se k nám dováží jsou sklízené tak, že dozrávají během dopravy. Pro dozrávání banánů platí, že teplota okolí nemá klesnout pod 13,5 °C, jinak se zastavuje jejich zrání a jak bylo popsáno výše jejich kvalita klesá. Proto se také nedoporučuje ukládat nakoupené banány do lednice, protože jejich chuť tím značně utrpí. A když už do lednice, tak zabalená v novinovém papíře (což není zrovna estetické) Když je nedostaneme úplně zralé ani v obchodě, je zapotřebí nechat je při pokojové teplotě tzv. dojít. K okamžité konzumaci jsou nejvhodnější žluté, pouze s malými tmavými tečkami.
    Banány jsou lehce stravitelné a obsahují pro lidské tělo mnoho důležitých látek. Při konzumaci banánů je člověk odolnější k stresům, různým citovým podrážděním, emocím…a také má větší touhu po sexu…
    Cukrové – „baby“ – banány mají tenkou slupku a dosahují délky 10 až 12 centimetrů. Mají velmi sladkou a výraznou chuť i výraznější vůni. Oblíbené jsou smažené v medu nebo flambované.
    Vůně, chuť i konzistence banánů závisí především na teplotě, při které dozrávají. Při nízkých teplotách šednou a kazí se. Banány, které jsou dodávány do Evropy se sklízejí nezralé a dozrávají během přepravy, Snížení teploty během přepravy sice zvyšuje životnost plodů, ale zároveň negativně ovlivňuje jejich kvalitu.


Kdy je zvlášť vhodné banány konzumovat?

    Zeleninové banány se před konzumací musí tepelně upravit. Jedlá část je zelená, má vysoký obsah škrobu a také tzv. tanin, který jim dodává trpkou chuť. Zeleninové banány se vaří, smaží nebo pečou a především v Africe jsou základní potravinou, kterou lze srovnat např. s bramborami. Vyrábí se z nich i mouka, vaří se z nich banánové pivo a kečupy, a dokonce i destiluje banánový gin.
    Banány jsou vynikající před, během nebo po sportovním výkonu a zvýšené fyzické námaze, protože rychle doplňují energii. Musí být ale plně zralé - zelené způsobují plynatost. Protože banány obsahují malé množství tuku, jsou vhodné i pro redukční diety a pro osoby s nemocemi žaludku a trávícího ústrojí, protože je zasytí, jsou zároveň lehce stravitelné a díky zásaditým látkám brání překyselení. Vysoký obsah vlákniny pomáhá překonat případné trávicí potíže.
    Ve světě se ročně prodá téměř 15 milionů tun banánů. Zájem o ně - a tím i jejich produkce - se neustále zvyšuje, a to se také odráží na ceně, která je srovnatelná s cenami domácího ovoce. Na pěstování banánů je v současnosti závislých přibližně půl miliardy lidí v Asii a v Africe.


Přes 60800 receptů na jednom místě

    Vědci se domnívají, že první plody, podobné banánu byly oloupány a konzumovány již před 10 000 lety. Z archeologických nálezů je průkazné, že botanické druhy, které byly banánům velmi podobné, se vyskytovaly 8 000 let před naším letopočtem na území Papua-Nová Guinea.
    Banány se doporučují především pro osoby s nemocným žaludkem i s žaludečními vředy, kdy banán „funguje“ jako takový balzám, protože má zklidňující účinky. Banány působí totiž jako přirozené antacidum (látka proti kyselosti).
    Energetická hodnota 100 g syrového banánu je okolo 90 kcal (380 kJ). Tvoří jej 22,84 g sacharidů (z toho jednoduché cukry 12,23 g), 0,33 g tuku, 1 g bílkovin a 2,6 g vlákniny.
    Ja momentálne skúšam taký experiment že veľkú časť jedálnička alebo minimálne jedno hlavné jedlo budú iba banany a som zvedavá čo to spravý s telesným tukom a s pocitom sýtosti.
    Banán je ovoce s protáhlým, mírně zahnutým tvarem, žlutou kožovitou slupkou a žlutou dužinou. Banány váží 120 až 200 gramů, z toho 80 % tvoří jejich jedlá část.
    Miluji vaření mobilní aplikace je jedna z nejobsáhlejších aplikací na českém trhu. Na nic nečekejte a stahujte nekonečnou zásobu receptů do vašeho mobilu!


Charakteristika banánu v číslech

    Banány obsahují mnoho látek, které jsou užitečné pro mnoho částí v našem těle. Blahodárně působí zejména na mozek, nervovou soustavu a svalovou soustavu, trávicí soustavu a v neposlední řadě se diskutuje o jejich pozitivních vlivu při prevenci cévních mozkových příhod.
    Vitamín B2 pozitivně ovlivňuje metabolismus, B1 působí proti únavě a posiluje nervový systém, B6 je důležitý pro obnovu svalů a při kožních a nervových onemocněních a depresích.
    Zralé banány nelze dlouho skladovat a jsou určeny k rychlé konzumaci. Pokud oloupaný banán ve velmi krátké době nespotřebujeme, potřeme ho citronovou šťávou a tím zabráníme jeho zhnědnutí a zkažení.
    Banánové plantáže jako první založili v r. 200 v Číně, pak banány islámští dobyvatelé přivezli do Palestiny a arabští kupci je rozšířili po celé Africe. V r.1502 portugalští kolonisté začali s pěstováním banánů na plantážích v Karibiku a střední Americe.
    Navíc je v banánu aminokyselina tryptofan, kterou tělo dále zpracovává na serotonin. Ten je „odpovědný“ za dobrou náladu, pocit spokojenosti.


Kuchyňské využití a zpracování banánů.

    Mimo tradiční „ovocné“ banány, jak je známe my, existují také banány „zeleninové“. Obsahují větší množství škrobu, jsou zelené a syrové se téměř nedají jíst. Obsahují totiž mnoho taninu, který způsobuje jejich trpkou chuť. Ta se ale ztrácí díky kuchyňské úpravě. Dají se smažit, vařit, péct. V podstatě nahrazují naše brambory. Běžná je banánová mouka a dokonce se z nich vaří banánové pivo, kečupy nebo se destiluje banánový gin.
    Nejlepší je samozřejmě konzumovat banán syrový, ale můžeme ho i tepelně upravovat. Oloupaný a rozmixovaný banán je vhodný pro malé děti, můžeme ho použít do různých salátů nebo pro zdobení moučníků. Oloupaný banán je ale nutné konzumovat okamžitě, nebo ho alespoň pokapat citronovou šťávou.
    Zralý banán je žlutý, nejsou na něm žádná zelená místa a na slupce jsou malé tmavě hnědé skvrny. Přezrálé nebo omačkané banány nemá význam kupovat, naopak zelené nezralé můžeme doma nechat v pokojové teplotě dozrát.
    Banány můžeme nechat dozrát v pokojové teplotě, která by ale nikdy neměla být nižší než 15 stupňů Celsia. V nižších teplotách banány nedozrají a ani se při nich neskladují!
    V banánech najdeme zejména vitaminy skupiny B, také vitamin A a z minerálních látek velice prospěšný hořčík, vápník a fosfor. Nejvíce je ceněn u banánů vysoký obsah draslíku, který má vliv mimo jiné na normalizaci krevního tlaku.


Pozitivní přínos banánů na naše zdraví

    Zralé banány obsahují přibližně 20 % sacharidů jako je glukóza, fruktóza nebo sacharóza. Všechno to jsou tzv. jednoduché cukry. Další složkou banánu je voda, které obsahuje 75 %. Zbytek tvoří pro člověka důležité minerální látky a stopové prvky - draslík, sodík, vápník, hořčík, zinek, mangan a molybden. Banány obsahují i aminokyseliny tryptofan a tyrozin, ale také vitamíny B a A. Mají i vysoký obsah vlákniny.
    Rozhodně souhlasím s banánem použitým jako rychlou svačinu. Dodá potřebnou energii po vyčerpávající práci nebo před sportovní aktivitou. Osvědčil se mi hlavně v době, kdy jsem hubla (nutno dodat, že úspěšně).
    Není snad ani člověka, který by neznal banán. Banán, přestože se řadí do tropických plodů, je jedním z nejznámějším a nejrozšířenějším ovocem. Jeho obrovská výhoda spočívá v jeho pohodlné konzumaci. Asi proto se stal nejoblíbenější rychlou svačinkou. Často se o něm mluví také jako o „zdravém pamlsku“ dodávající okamžitou energii, protože je tvořen zejména z jednoduchých cukrů. Z tohoto důvodu je ale banán často zakazován či nedoporučován při držení nejrůznějších diet u redukce váhy. Ano, banán má sice jednu z nejvyšších kalorických hodnot z ovoce, ale pro jeho blahodárné účinky na naši nervovou soustavu je až hřích si ho nevzít. A to nejsou jeho jediné pozitivní účinky. Čtěte dále a uvidíte, že není důvod, proč si banán odpírat.


Vykrajovátko sněhulák 7,8cm - Smolík

    Protein tryptofan, který banány obsahují, lidské tělo přemění na tzv. hormon dobré nálady a společně s aminokyselinou tyrosin nám pomáhá klidně usnout a nerušeně spát.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2019
cache: 0000:00:00