Jak na věc

řepařský institut semčice

Zastávka 11: Zámek Horkýsfeld a jeho majitelé

Odtud se vrátíme zpět k cestě, a pokračujeme rovně, tentokrát už podél trati, asi 800 metrů ke konci stezky, kde nalezneme nejprve 9. zastávku (František Xaverius Horský a jeho působení na Kolínsku) a 10. zastávku (Veithova vila, Adolf Richter a jeho vila), a o kus dál u výhybny pak 11. zastávku (Zámek Horkýsfeld a jeho majitelé) a 12. zastávku (Obec Býchory a okolí).
    Titul musí být jasný a krátký. Typické tituly jsou “Levný pobyt v Jizerkách!”, “Ušetřete na topení! ” Sezónní sleva!“ apod. Pokud pole zčervená, je titul příliš dlouhý. To samé platí pro text nabídky.
    Požadavek na obnovení přístupových údajů ověříme s kontaktní osobou ve Vaší firmě. Případně volejte na zelenou linku 800 900 501 (pracovní dny od 7:00 do 17:30).
     Úvod > Naučné stezky > Naučné stezky ve středních Čechách > Naučné stezky v okrese Kolín > Železniční naučná stezka Za historií řepařské drážky a okolí
    Slevové a dárkové kupony jsou velmi silným nástrojem na podporu prodeje. Jejich smyslem je motivace zákazníka, aby vás kontaktoval anebo navštívil vaši prodejnu.

Zastávka 5: Cukrová řepa a cukrovary v okolí

Naučnou stezku zahájíme v oploceném areálu kolínské řepařské drážky, na peronu u nádražní budovy, odkud odjíždějí vyhlídkové vláčky. Na nástupišti nalezneme hned tři informační panely, číslované jako samostatné zastávky – je tu tedy 1. zastávka (Železniční naučná stezka Za historií řepařské drážky a okolí), 2. zastávka (Historická řepařská drážka) a 3. zastávka (Vozový park historické řepařské drážky).
    Přejdeme trať a pokračujeme 400metrovým úsekem polní cesty, po němž zahneme vpravo, následuje 600metrový úsek, po němž opět zahneme vpravo, projdeme kolem zřejmě bývalého koupaliště, přejdeme potok, a za ním odbočíme vlevo.
    Zatímco samotná řepařská drážka jako cíl výletu nemá chybu, její naučná stezka má k dokonalosti daleko. Jedním z jejích největších problémů (z hlediska turistické zajímavosti) je to, že její trasa nekopíruje těleso drážky, ale vede z valné části daleko od trati po nudných polních cestách. S drážkou se většinou setkává pouze v místech traťových výhyben (Černý most, Výrovna), kde jsou umístěny informační panely. Podél trati pak vede pouze v závěrečném úseku od Výrovny k prozatímní konečné stanici Mlýnek. Vhodnější je proto spíše pro cyklisty, pro nás pěší byly dlouhé úseky polních cest utrpením.

Kolín-Sendražice (areál kolínské řepařské drážky) → výhybna Černý most → výhybna Výrovna → výhybna Mlýnek

Následuje rovný jednokilometrový úsek polní cesty, po němž zahneme vpravo, a po dalším 250metrovém úseku dorazíme opět k železniční trati – zde pozor, musíme opustit cestu a dát se nejprve vpravo podél trati ke 150 metrů vzdálené výhybně Výrovna, kde nalezneme panely 6. zastávky (Obce a osady v okolí řepařské drážky), 7. zastávky (Fauna a flora v okolí drážky) a 8. zastávky (Bývalé úzkorozchodné železnice v Polabí).
    Řepařská drážka je ideálním cílem rodinného výletu, nabízející svezení vyhlídkovým vláčkem kombinované s pěší turistikou. Návštěva je možná i s malými dětmi, část vagonů je uzpůsobena přepravě kočárků, vozíčkářů a jízdních kol.
    Kontaktovali jsme mimo jiné obecní úřady v okolí, školy, turistické oddíly, knihovny, bohužel bez úspěchu. Vlastníte-li tuto publikaci, prosíme, kontaktujte nás. Rádi bychom o této naučné stezce publikovali článek, ale je k ní minimum informací. Děkujeme!
    Textový a obrazový obsah webu Stezky.info, jehož autory jsou Tom & Lucka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora – Neužívejte komerčně 3.0 Česko. Přejete-li si tento obsah převzít a použít pro své účely, ale nevyhovují vám podmínky licence, kontaktujte nás.
    Titul musí být jasný a krátký. Zde je pár ukázek: „100 Kč na Váš další nákup! Slevový kupon v hodnotě 100 Kč, Sleva 100 Kč na Váš nákup! 2+1 zdarma! 1+1 zdarma! Sleva 10 % na Váš nákup!“ apod.

Co se píše jinde: Naučnou stezkou.cz

Naučná stezka seznamuje s historií úzkorozchodné řepařské drážky, která od konce 19. století sloužila pro dopravu cukrové řepy z polí a dvorů v okolí Kolína do dnes již zaniklého kolínského cukrovaru. V druhé polovině 20. století tato drážka zcela zanikla, a od roku 2000 je zásluhou nadšenců z Klubu pro obnovu kolínské řepařské drážky postupně obnovována a rozšiřována, včetně provozního zázemí v Kolíně-Sendražicích, kde naleznete malé nádražíčko s depem, odkud na trať vyrážejí výletní vláčky pro návštěvníky, tažené dieselovými nebo parními lokomotivami. V budově nádraží se nachází malá expozice zpracování cukrové řepy a výroby cukru.
    Trasa stezky vede, jak už bylo zmíněno, po polních cestách, které jsou za sucha bez problémů sjízdné s kočárkem. Na trase není žádné převýšení. U zastávek je možnost posezení (lavice nebo zastřešený altán), doplněné dětskými herními prvky.
    Nejzásadnějším problémem je, že trasa naučné stezky není značená, což přináší naprosto zbytečné problémy s orientací – např. hned v úvodu naučné stezky v areálu drážky, kde návštěvník z dostupných informací na infopanelech netuší, kam má z výchozího místa jít. Dalším neomluvitelným orientačním problémem jsou zastávky 4 a 5 u výhybny Černý most, které neobsahují orientační plánek ani popis trasy k další zastávce, a návštěvník je zanechán napospas uprostřed pole, aniž se dozví, kam má dále pokračovat. Doporučujeme vzít s sebou vytisknutý popis trasy.

Zastávka 9: František Xaverius Horský a jeho působení na Kolínsku

Jdeme rovně asi 300 metrů, poté přijdeme k odbočce polní cesty vlevo, na niž zahneme. Následuje další 600metrový úsek, na jehož konci dorazíme k železničnímu přejezdu a výhybně Černý most, kde nalezneme panely 4. zastávky (Černý most a dvůr Františkov) a 5. zastávky (Cukrová řepa a cukrovary v okolí).
    Dále areál opustíme hlavními vjezdovými vraty směrem k silnici, podél níž (po chodníku podél oplocení areálu) zahneme vlevo. Krátce za areálem pak ze silnice odbočíme kolmou štěrkovou polní cestou vlevo.
    Sháníme brožurku ke zrušené naučné stezce Okolím Okoře, která údajně vedla před více než deseti lety údolím Zákolanského potoka mezi obcemi Noutonice a Kováry na Kladensku.